Tuesday 27 September 2016

Another Popular Korean Food, Spicy Rice Cake


Assalamualaikum. Hello there!

Minggu lepas aku cerita pasal makanan korea, kali ni pun sama juga. Sejak beberapa hari ni tekak asyik nak makan benda-benda macamtu. Nak beli tu boleh, tapi harga agak mahal untuk hidangan yang agak kecil *ni pendapat aku je sebab bagi aku kalau benda tu boleh buat sendiri, aku tak nak membazir beli dekat luar.



Masa tengah santai-santai waktu petang sambil main phone tu, aku cakaplah dekat mak yang aku teringin nak makan tteokbokki lagi. Mak aku cakap boleh je kalau nak, tapi kena buatlah rice cakenya sebab nak beli, kena pergi Aeon. Malas nak bersiap semata beli benda tu. So kitorang buat sendiri.

Bahan-bahan untuk rice cake. I will link it down below.

1. 2 cawan tepung beras dan 3/4 cawan air.
2. Gaul sampai sebati, tutup dengan plastik tapi biarkan ada ruang udara sikit.
3. Panaskan dalam microwave selama 2 minit.
4. Keluarkan dan gaul lagi kemudian panaskan lagi selama 2 minit.
5. Baru gaul lagi sampai sebati dan jadikan macam hotdog. Potonglah kecil-kecil atau besar. Suka hati nak saiz macam mana.

Jadilah macam ni. Aku google je ye. Sebab masa kat dapur hari tu tak sempat nak ambil gambar. Tangan sibuk dok bentukkan rice cake.



Bila dah siap, boleh simpan dalam peti ais. Kalau nak makan macam tu pun boleh. Tapi tawalah. Mana ada garam ke, gula ke.

Untuk kuahnya pula, bak kata Maangchi, untuk dapatkan tteokbokki yang sedap, kuahnya kena betul. Baru kaw!

Bahan-bahan untuk kuah. Excuse my drawings :D


Tak terang pula gambar, okey aku tulis balik

1. 4 cawan air
2. 7 ekor ikan bilis
3. Sekeping dashima (aku tak ada, jadi tak pakai)
4. secawan setengah gochujang
5. satu sudu hot pepper flakes
6. satu sudu brown sugar.

(no 4, 5, dan 6 gaulkan sekali.)

Cara-cara :

Didihkan air dengan ikan bilis.

Sebelum masukkan sos yang dicampur tadi, pancing keluar dulu ikan-ikan bilis tu. Kita nak rasa ikan je sebenarnya.

Masukkan rice cake sekali dengan sos. Bila dah sebati kuah tu, masukkan fish ball, fish cake atau apa-apa je yang korang nak letak. Selera masing-masing. Aku tak letak pun daun bawang, tak ada dalam peti ais. 

let it sit in the pan for about 10 minutes. Keep stiring until the sauce get thicken.



SIAP!! 



The sauce will keep thicken so please make sure to reheat your tteokbokki, tuangkan air sikit.

These are the links : Resepi asalnya adalah daripada Maangchi.
1. Garaeddeok
2. Tteokbokki

Thank you for reading this entry. Kalau dah cuba, komen-komenlah bagi pendapat. Sedap ke tidak :)

3 comments:

  1. I never tried any Korean food before, but it looks so yummy! Btw, kat mana beli gochujang? Price? Hehe

    ReplyDelete
  2. The rice cake is chewy. Beli kat aeon gochujang tu. Rm11.90 😊

    ReplyDelete
  3. The rice cake is chewy. Beli kat aeon gochujang tu. Rm11.90 😊

    ReplyDelete