Sunday 19 June 2016

Seni Memang Jiwa Aku

Assalamualaikum.

Sebenarnya aku terlalu minat dengan seni. Pantang nampak buku kaler-kaler atau pensil warna, tahap keterujaan aku akan melambung tinggi. Rasa macam nak duduk dan mewarna dekat dalam kedai tu juga.

Dari zaman tadika sampailah masuk tingkatan tiga, emosi aku sangat stabil setiap kali tibanya kelas pendidikan seni. Tapi bila melangkah kaki ketingkatan empat, semua tu tinggal mimpi. Hidup seharian aku dihantui dengan subjek-subjek yang menyakitkan kepala dan hati terutamanya add math. If you do love add math, jangan bincang dengan aku tentang soalan-soalan dia.

Lepas dapat result spm, aku terus isi borang upu dan pilih law dekat asasi UIA. Tapi kena reject dua kali, takpe. Aku pasrah dan tak isi apa-apa lagi dah. Tiba-tiba dapat tawaran course banking dari Kolej Islam Antarabangsa. Rezeki depan mata jangan kau tolak, grab je!

Sekarang dah habis diploma, aku sambung semula minat aku dalam bidang seni. Lima (5) tahun aku tak pegang pensil dan tak praktis melukis, maka hancurlah kertas tu bila dipadam banyak kali. Aku tak putus asa, setiap hari aku cuba lukis. Aku cuba buat mata, paling susah adalah eyelashes. Bila dah okey sikit, mak aku belikan pensil HB dan 5B.

HB sangat sesuai untuk buat garisan halus, contohnya untuk lukis secara kasar sebelum kita cover dengan warna yang lebih gelap. Pensil 5B pula aku guna untuk lukis benda yang beralun macam rambut.

Antara gambar-gambar yang aku lukis adalah :


Hah ni lukisan pertama yang aku buat selepas 2 bulan tamat pengajian. It's Chloe Grace Moretz. Bangga jugalah walaupun tak lengkap dengan bibir. Sebab masa tu, cuma ni je yang aku reti. Korang tengoklah pensil dengan pemadam pun aku guna yang lama punya. Tak nak bazir-bazir beli yang baru, lagipun untuk praktis je.

The second one is Gigi Hadid. Sebenarnya aku tak tahu pun yang kitorang sama umur. Acah-acah macam dia kenal aku pula kan nak ber-kitorang-kitorang bagai, adoi..

Kasi nampak tanda tangan aku dalam tulisan korea. Unik tak, unik tak?



Selesai dengan Gigi, Taylor Swift pula. Rambut dia tak berapa nak betul lagi aku buat. Tapi aku rasa bibir dengan hidung dia jadilah sikit, Sikitlah.

Tiba-tiba aku rasa macam nak lukis gambar lain pula. So cari punya cari dekat google, aku jumpa Lucky Blue. Masa nilah aku rasa macam susahnya nak melukis. Aku bagi 45% over hundred.



Cubaan pertama.

Cubaan kedua yang ni. Time ni mak aku dah belikan pensel HB dengan 5B. Best gila aku rasa sebab pensil dia smooth sangat, sesuai untuk bahagian rambut.


Aku terkejut bila kawan dia tinggalkan komen dan hit liked gambar ni. She is one of a popular model.


Yang dalam box merah tu komen dia, that means "beautiful profile." Thank you, Catherine Poulain @ Official_cat  :)


Yang ni gambar kawan baik aku sejak dari zaman sekolah menengah lagi. Punyalah besar gambar dia aku lukis, muat-muat kertas tu. Takut juga tak jadi, nasib dia kata okey hahaha

Aku harus mengaku, walaupun boleh melukis, tapi aku tak mahir. Jadi jangan beranggapan bahawa aku boleh lukis macam-macam gambar. Jangan suruh aku lukis bunga, nanti hancur rupa asal dia.

Beria tak? Pensil pun nak join sekali.

Thank you for reading this entry!

2 comments:

  1. Saya suka giler add math! Huhuhu.. setiap org ada bakat masing2.. sgt cantik lukisan tu. :-)

    ReplyDelete
  2. Saya tabik orang yang boleh buat add math, serius subjek tu mencabar. Terima kasih :) byk lg yg perlu diperbaiki ni

    ReplyDelete